تاریخ انتشار: ۰۷:۱۳ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

جدیدترین پیش‌بینی از وضعیت کابینه| قبولی ناپلئونی سه و «نه» به یک وزیر! | مجلس به فرزانه صادق مالواجرد اعتماد می‌کند

روزنامه دنیای اقتصاد در شماره امروز پیش‌بینی کرده که سه وزیر پیشنهادی کابینه با رای ناپلئونی از سد مجلس عبور کنند و یک وزیر هم جا بماند!

جدیدترین پیش‌بینی از وضعیت کابینه| قبولی ناپلئونی سه و «نه» به یک وزیر! | مجلس به فرزانه صادق مالواجرد اعتماد می‌کند

رویداد 24 | روزنامه دنیای اقتصاد در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس سعی کرده که برخورد نهایی مجلس با وزرای پیشنهادی را پیش‌بینی کند.

بر اساس این پیش بینی سه وزیر رای ناپلئونی می‌گیرند و یک وزیر پشنهادی هم رای نمی‌آورد.

بهبود وضعیت میدری
علی بابایی‌کارنامی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفته: «بعد از بررسی صلاحیت وزرا وضعیت آقای میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی بهتر شده و مجلس به سمت اقناع برای رای اعتماد به وزیر پیشنهادی کار پیش می‌رود. نمایندگان بحث‌های جدی دارند که این بحث‌ها در حوزه سیاسی و کارآمدی است. البته در مورد آقای میدری بیشترین حساسیت در مورد نگاه سیاسی‌شان است، نه کارآمدی‌شان.»

به گفته او وزیر صمت، نیرو و نفت چالش‌هایی در صحن خواهند داشت، البته وضعیت این افراد به نسبت روزهای ابتدایی که وزرا معرفی شدند بهتر شده، اما هنوز جای کار دارند.

تغییر نظر کمیسیون انرژی در مورد پاک‌نژاد

رضا سپهوند، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفته: وزیر پیشنهادی نفت برنامه‌هایش را اصلاح کرده بود و برنامه‌هایش تطابق خوبی با برنامه‌های بالادستی از جمله برنامه هفتم داشت. از سوی دیگر مسائل دیگری نیز در مورد پاک‌نژاد مطرح بود مبنی بر اینکه به جاهایی وصل است. اما ایشان اعلام کرد که شخصیت مستقلی است و به صورت مستقل و با مشورت کارشناسان حوزه تصمیم می‌گیرد. بر این اساس نگاه کمیسیون انرژی نسبت به وزیر پیشنهادی نفت مثبت شده است.

سپهوند در خصوص اینکه کدام وزرای پیشنهادی کمترین رای را می‌آورند، گفت: با مسائلی که در صحن علنی مجلس وجود دارد مشخص است که بیشترین مخالفت‌ها سیاسی است. با وجود اینکه همه کابینه رای می‌آورد، اما به نظر می‌رسد ظفرقندی، میدری و همتی رای کمتری نسبت به سایر وزرا کسب کنند؛ در حالی‌که این وزرا در حوزه کاری خود متخصص هستند، اما وقتی نگاه‌ها سیاسی باشد، این تخصص نادیده گرفته می‌شود.

۳ تا ۴ وزیر لب مرز هستند

حسنعلی اخلاقی‌امیری، نماینده مشهد و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، گفته: تا کنون ۳ تا ۴ وزیر لب مرز هستند و باید تلاش کنند تا نمایندگان را قانع کنند. در این شرایط ممکن است با رای ضعیفی وزیر شوند. ظفرقندی وزیر بهداشت و درمان تخصص و علم دارد، اما در خصوص برخی مواضع سیاسی‌شان تا الان کوتاه نیامده‌اند. برخی از برداشت‌های سیاسی ایشان درست نبوده و ایشان تا به حال توجیه می‌کنند. وزیر میراث فرهنگی نیز لب مرز است. در حوزه میراث ظرفیت بزرگی در کشورمان داریم و گردشگر می‌تواند جای نفت را در کشور ما بگیرد. اما سابقه صالحی‌امیری امنیتی و سیاسی بوده و همین دغدغه نمایندگان است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: همچنین نمایندگان نسبت به میدری، وزیر کار ابهاماتی دارند که ایشان می‌توانست این ابهامات را در صحن برطرف کند.

اخلاقی در مورد وزیر راه و شهرسازی گفت: به نظر می‌رسد ایشان رای اعتماد می‌آورند. به هر حال خانم صادق از بدنه وزارتخانه هستند و در این وزارتخانه رشد کرده‌اند. از سوی دیگر نشاط جوانی و تخصص دارند، بنابراین به نظر می‌رسد ایشان رای بیاورند.

این عضو کمیسیون فرهنگی در مورد اینکه احتمال عدم رای اعتماد به چند وزیر پیشنهادی وجود دارد، اظهار کرد: به نظر می‌رسد از میان ۴ وزیر پیشنهادی بهداشت، کار، میراث فرهنگی و اقتصاد، ۲ تا ۳ نفرشان رای اعتماد کسب نکنند.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز‌ گفته: پیش‌بینی می‌کنم ۳ تا ۴ وزیر پیشنهادی رای اعتماد کسب نکنند. البته فضا نسبت به ابتدا تغییر کرده و در زمانی‌که وزرا معرفی شدند، پیش‌بینی من عدم رای‌آوری ۶ وزیر پیشنهادی بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
0
0
اگر جلیلی هم انتخاب شده بود همین ها وزیر میشدند.
نظرات شما
پیشخوان